13 Mei 1969: "Parang Terbang" dan Pemikiran Melayu

0
10:24
Kelakar rasanya apabila berhujah dengan menggunakan ilmu-ilmu kebatinan ini. Saya bukan tidak percayakan ilmu-ilmu batin ini, cuma menegakkan hujah untuk menyokong sesuatu perkara yang zahir dengan perkara ghaib ini letaknya bukan di tempat pertama. Sama seperti seorang tuan guru yang menggunakan mimpinya bertemu wali sekian-sekian untuk meyakinkan pengikutnya bahawa ilmunya benar.
Sheikhul Islam Ibnu Taimiyah sendiri pun tidak menjadikan karamah seseorang wali sebagai hujah yang konkrit walaupun kewujudan karamah itu tidak dinafikan beliau. Jadi dalam isu parang terbang dan sebagainya, saya tidak pelik kalau perkara itu ada, cumanya menjadikan parang terbang sebagai satu bentuk hujah untuk mendakwa kebenaran sesuatu kelompok itu, itu bukanlah hujah yang kukuh.
Lagi satu, autoriti ilmu ini terlalu subjektif untuk dibahaskan dan tidak semestinya yang mempunyai gelaran ikhtisas itu berautoriti dalam ilmu. Dalam hujahan, bersandar kepada satu-satu individu (sama ada kiyai, lebai) dan juga kumpulan (tarikat, marhaban) yang tidak dijamin maksum bukanlah penghujahan yang mantap. Dalam 13 Mei, kita semua ialah mangsa konspirasi, Melayu-Cina bertempur akibat percaturan sang penguasa.



About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

0 comments: