Ulama bukan nabi

0
22:28
Cubalah berlaku adil dalam mengkritik dan berbahas mencari kebenaran. Gunalah hujah untuk menegakkan "sentimen" bukannya sentimen dijadikan hujah. Nilai sebaiknya hujah yang datang dari kedua-dua belah pihak bukannya nilai dari sumber terdekat kita sahaja.

Jujur saya cakap, saya gagal untuk menisbahkan sesuatu kebenaran bersandarkan kepada sesuatu gelaran hasil pengangkatan manusia (tidak maksum) sama ada profesor, ulama, jawatan dan sebagainya kerana semua itu masih lagi terdapat ruang yang jelas untuk diselongkar dan dibahaskan.

Kadangkala kita perlukan ketaatan tanpa berbelah bahagi Hang Tuah sebagai lambang cinta agung namun adakalanya kita memerlukan kederhakaan (baca dalam nada positif) Hang Jebat bagi memastikan kebenaran itu masih hidup untuk dipertahankan.

Namun, benarkah kita sudah mengadili sesuatu perkara? Atau kita hanya menerima bulat-bulat tanpa sebarang tapisan (atas faktor maklumat diperolehi daripada sumber terdekat dengan kita?). Kalau kita belum mengadili (menganalisis, membahas) macam mana kita boleh berhukum? (menentukan siapa benar dan salah).

About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

0 comments: