Psikoanalisis Sigmund Freud; Satu Praktikal.

0
06:03
Sedang mengkaji teori Psikoanalisis (kemungkinan esok ditanya) yang dikemukakan oleh Sigmund Freud dan cuba untuk kaitkan dengan isu-isu semasa. Saya tertarik untuk kaitkan dengan Benz Ali, sosok tubuh yang dikatakan sosialis (saya rasakan tidak). Freud membahagikan teori ini kepada tiga struktur utama teorinya iaitu Id, ego dan super ego. ID diandaikan sebagai satu gejala neutral yang berada dalam pemikiran individu (yang perlu dipuaskan kehendak itu). Dalam hal Benz Ali, mengkafir dan memunafikkannya tidak akan mencipta satu solusi bahkan akan menambah masalah sedia ada. Lalu, puaskannya melalui serangan hujah yang betul-betul padu.

Ego ialah cara seseorang individu itu bertindak balas apabila didatangkan permasalahan atau persoalan. Sama ada melalui penentangan berterusan, ataupun pasif yang berterusan. Dalam kes Benz Ali, dia sedang melakukan penentangan berterusan. Cuma terpulang kepada kita bagaimana untuk menyesuaikan fungsi penentangan itu mengikut keadaan. Sama ada mengkafirkannya, atau memanfaatkan kebolehannya untuk kedepankan lagi Islam.

Seterusnya ialah super ego, super ego boleh ditafsirkan sebagai satu bentuk moral yang mengawal ID dan ego. Super ego sentiasa mewujudkan imej pengawalan. Sama seperti masyarakat kita sekarang yang bertindak mengawal, tetapi mengawal dalam kerangka yang negatif. Sepatutnya pengawalan itu disertakan dengan solusi ataupun jawapan yang menjawab permasalah atau persoalan yang ditimbulkan. Barulah kesannya berpanjangan, ideologi tidak mampu ditawan atau dibunuh dengan sentimen, tetapi mampu dikawal dengan hujah. Maka, carilah hujah.

About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

0 comments: