Hudud: antara dalil, nas dan pelaksanaan

0
21:20
Teringat masa mula-mula masuk UM, ketika itu isu hudud sangat panas. Pemahaman masyarakat tentang hudud sangat terhad. Senang kata, pemahaman masyarakat pada ketika itu yang sering dimomokkan oleh asatizah tentang hudud ialah, "tidak sokong hudud - Kafir. Kafir - Masuk neraka."

Namun alhamdulillah, Majlis Perwakilan Mahasiswa UM pada ketika itu telah mencetuskan satu dimensi baru dalam isu hudud dengan mengadakan satu forum yang bertajuk "Hudud: Relevan atau tidak di Malaysia". Tajuk forum tersebut akhirnya ditegur oleh kesemua panel yang hadir dengan mengatakan, isu hudud bukannya berkisar persoalan relevan ataupun tidak, kerana hukum Allah sudah tentu relevan.

Namun persoalannya ialah, bilakah masa yang sesuai untuk melaksanakan hukum hudud? Adakah ketika dalam keadaan rakyat tertekan dengan krisis ekonomi? Dan apakah model hudud yang paling sesuai untuk diamalkan di negara ini? Panel turut menyentuh soal kebersihan di Kelantan, bukankah kebersihan juga sebahagian daripada tuntutan dalam Islam? Sekali lagi, hudud tetap relevan, namun persoalan pelaksanaan itu yang sering menimbulkan polemik. Jangan risau, masyarakat sedia maklum mengenai kewajipan pelaksanaan hukum hudud, namun perkara apakah yang lebih menjadi keutamaan.

Yang pasti, melaksanakan hudud bukan semudah memberi jawapan "kalau tidak buat salah kenapa mesti takut hudud". Kami tidak takut pun kalau kaum kerabat kami dihukum hudud, kami lebih takut kalau kaum kerabat "dewa kuning" dan politikus kayu balak yang terlepas dari hudud. Apa kata perbaik ekonomi dahulu, sehinggakan rakyat hidup sedikit senang sehinggakan mereka tidak terpanggil lagi untuk melakukan jenayah.

About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

0 comments: