UG atau Anwarinas: Bertanggungjawablah!

0
22:29
Dalam sesebuah organisasi, teramat malang sekiranya sesuatu idea atau gagasan tidak berani dipertanggungjawabkan. Hanya berani melontarkan idea, tetapi tidak berani menerima kesan daripada idea tersebut. Orang sebegini sepatutnya diberi gelaran khusus walaupun tidak digelar munafik haraki. 

Politik kepartian sudah patut menginjak ke fasa baru, iaitu fasa keterbukaan. Kecoh dalam PAS sekarang ini, pertembungan (boleh dibaca dalam nada positif) dua kelompok yang boleh digelar sebagai pendokong idea kerajaan perpaduan (UG) dan satu lagi yang dilihat lebih pro-Anwar (Anwarinas: Satu gelaran yang unik).

Pada saya, idea-idea tersebut sama ada kerajaan perpaduan atau pro-Anwar patut dilihat dengan lebih matang. Individu yang menggagaskan idea tersebut patut tampil dan berhujah supaya ahli bawahan tidak terkeliru dan termakan hujah sebelah pihak sahaja. Mungkin gagasan UG ada hujahnya yang boleh diterima, mungkin yang pro-Anwar ada hujahnya yang meyakinkan juga.

Mungkin ada orang cakap, buat begitu lagilah berlaku perpecahan, ada benarnya juga jika difaham dalam kerangka negatif. Paling tidak, sesuatu idea itu boleh diperbahaskan dan diperhalusi, serta boleh dipertanggungjawabkan kepada mana-mana individu atau pendokong gagasan itu. Kalau tidak, sampai mati pun kita hidup dalam prejudis dan sangka-sangkaan sahaja. Jangan hanya berani baling batu sembunyi tangan, kerana sifat itu juga sifat yang cela.

About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

0 comments: