Coretan sempena hari kebebasan akhbar sedunia

0
21:15
Utusan Melayu suatu ketika dahulu berjaya disusup masuk golongan kiri melalui A. Samad Ismail, atas sebab itulah jiwa perjuangannya lain macam dan radikal. Akhbar di Malaysia hari ini kekontangan pengamal media yang berjiwa aktivis dan radikal, sebab itulah akhbar di Malaysia agak terkebelakang. Saya rasa, akhbar di Malaysia perlu melakukan rombakan besar-besaran, ambil seramai mungkin golongan kiri yang intelek dan radikal dalam penerbitan, barulah gerakan media 
akan lebih kedepan dan digeruni barisan tirani.

Pak Lutfi dalam majlis sempena Hari Kebebasan Media Sedunia semalam ada menyebutkan salah satu kehebatan komuniti Cina di Malaysia ialah mereka kurang bergantung kepada aktor-aktor serta partai-partai politik, tidak seperti komuniti Melayu, jiwa hamba orang Melayu terhadap aktor politik sangat kuat. Hal ini mungkin disebabkan komuniti Cina tahu menghargai tokoh-tokoh dalam bidang yang lain. Cara fikir seperti inilah sebenarnya yang kita perlukan, kalau tidak aktor-aktor dan partai-partai politik akan sentiasa merasakan rakyat memerlukan mereka dan menganggap mereka ialah majikan kepada rakyat.

About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

0 comments: