Gerakan Mahasiswa Islam; Kemana Halatuju Siasah dan Dakwahmu?

0
02:04
Apakah itu dakwah? Dakwah itu ialah mengedarkan risalah peringatan dan nasihat ketika hari Valentine, hari sambutan tahun baru dan malam sambutan hari Merdeka.

Apakah itu siasah (politik)? Siasah ialah membantah konsert-konsert liar dan tidak bertamadun, membantah pembantaian Muslim di Rohingya, Palestin dan sebagainya.

Kalau HANYA inilah perspektif dakwah dan siasah ahli gerakan mahasiswa Islam, kita sebenarnya telah mensekularkan dakwah pada waktu yang sama kita menentang sekularisme. Bukankah mengeluarkan rakyat dari kemiskinan, pemerasan, pencabulan kuasa penghakiman, pembodohan terhadap institusi pendidikan itu juga sebahagian daripada siasah Islam?

Bukankah memberi kesedaran tentang kasih sayang Islam terhadap golongan tidak bernasib baik dan diperas itu juga sebahagian daripada misi dakwah?

Sebenarnya, mehnah dan tribulasi (ayat klise dalam usrah) bukan sepenuhnya datang daripada penguasa yang zalim, sebaliknya datang daripada diri kita sendiri. AYUH AHLI GERAKAN MAHASISWA ISLAM, LUASKAN POTENSI DAKWAH DAN SIASAHMU!!!

About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

0 comments: