Islam dan Sosiologi Dakwah

0
21:05
Allah berfirman dalam surah Thaha; Pergilah kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas. Maka katakanlah ( serulah ) dia dengan perkataan yang lembut, moga-moga dia ingat atau takut. Lihat; Allah masih lagi meminta Nabi Musa dan Harun untuk mendatangi Firaun dengan perkataan yang lembut meskipun Firaun itu tersangat zalim dan jahat. Bukannya sumpah seranah, tidak juga terus melaknat dia ke neraka.

Lalu, apakah kita ini sebaik atau lebih baik dari Nabi Musa sehinggakan boleh melaknat orang sesuka hati? Ataukah orang yang kita dampingi itu jahatnya lebih dari Firaun sehinggakan dia tidak layak menerima perkataan yang elok-elok?

Saudaraku, berhikmahlah dalam berdakwah. Islam agama penuh kasih-sayang bukannya agama tahu menghukum sahaja. Metod atau sosiologi dakwah yang berkesan perlu ditekuni. Kalaupun kita tidak mampu membawa orang merasa nikmatnya rasa ber-Tuhan, janganlah disebabkan kita orang benci rasa ber-Tuhan.

About the author

Donec non enim in turpis pulvinar facilisis. Ut felis. Praesent dapibus, neque id cursus faucibus. Aenean fermentum, eget tincidunt.

0 comments: